Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Thursday 15 November 2012

bagai awek cuba buat muka cute

Semalam salah seorang rakan di Facebook memuatnaik beberapa keping gambar terbarunya. Dengan penuh nafsu tetikus hitam memetik sati per satu gambar yang ada. Seorang gadis cantik yang menjadi pengapit pada majlis persandingan ahli keluarganya. Sesekali jari ini menekan button 'Like' bagi beberapa gambar yang ada. Tapi bukan semua. Cuma gambar yang berjaya membuat mata lupa untuk berkelip seketika.

Make up yang digunakannya mungkin cantik bagi wanita tapi membuatkan lelaki yang tidak pandai menilai ini menggeleng kepala. Bedak tebal memutihkan muka yang telah putih sedia ada. Pipi merah menyala membuatkan hati terlintas bayangan badut di pesta sukaneka. Cuma bibir yang merah menyala mampu menggoda jiwa. Dalam beberapa gambar, pipinya dikembung dan bibirnya memuncung manja. Mungkin diri ini sudah tua untuk mengatakan itu trademark orang muda. Atau mungkin ini yang dikatakan gedik agaknya. Manusia, demi kelihatan cantik, semuanya rela.

Jejari runcing menutup album itu dan membuka satu lagi album yang biasa-biasa. Diteliti beberapa gambar yang ada. Mungkin ini album tentang aktiviti hariannya. Tapi hampir semua gambar di situ nampak keasliannya. Tanpa make up, cukup dengan hanya sedikit bedak dan celak di mata. Bibirnya tidak merah menyala tapi cukup untuk memukau mata.
 
                                     Life is full of beauty. Just notice it.

Wanita dan make up memang dijodohkan bersama. Wanita sering menganggap tanpa make up, mereka tidak lawa. Wanita sering menganggap tanpa make up, lelaki tidak memandang mereka. Betul tapi salah sebenarnya. Betul, lelaki suka wanita sebegitu tapi bukanlah dengan make up setebal kamus dwibahasa. Dan salah, kerana apa yang penting ialah wanita itu kelihatan terbaik setiap masa, bukan dengan make up yang entah apa-apa.

Bagai awek cuba buat muka cute, bunyi tajuk yang agak pelik. Maksudnya, orang cantik yang cuba jadi lebih cantik sampai kelihatan tidak cantik. Ada percubaan mencari peribahasa yang tepat tapi tidak dijumpai dalam buku rujukan Bahasa Melayu kepunyaan si adik. Maaf kalau ada yang terasa kerana mungkin entry ini ada membuat beberapa hati kecil tercarik. Entry ini cuma mahu menyampaikan apa yang terdetik. Lagipun siapalah diri ini untuk menilai seseorang itu baik, cantik ataupun cerdik.


Wanita patut tahu ada satu rahsia lelaki. Tindihlah seberapa banyak make up yang ada tapi mereka tetap sukakan kecantikan yang asli. Kalau putih melepak di muka wanita biarlah putih juga di dalam hati. Tak guna ubah suai Myvi sampai nampak macam Ferrari kalau kelajuannya macam kura-kura yang nak mati. Yang penting kualiti, bukan kuantiti atau personaliti.


*JUST BE YOURSELF . SAY "NO" pada MISS.GEDIK . errgghh~~

4 comments:

Unknown said...

Yess sokong dengan entry ni, make up ala kadar je sudah la, ada yang make up sampai tebal macam tepung, tak rimas ke? :/ Hmm, saya make up sikit pun bf dah tegur make up tebal. Be yourself girl ;)

Anonymous said...

haha, cantik ayat. setuju2 :)

Unknown said...

Nenek cakap,

Awek yang selalu mekap tebai-tebai, ila kawin nanti, seri wajah tak naik.

tak caye? try baca totallymejah. heh!

LOLAR,
Aziri
Editor of totallymejah

cik chenta said...

be ur self is more important than important :D