Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Tuesday 25 August 2015

Why I Dont Want To Be A Doctor

Semenjak sibuk, aku kehilangan berat badan. Thing is, it was unintentional. Kenal sangat dengan metabolisma badan sendiri. Badan aku ni jenis bangsa yang akan kurus bila jalan banyak. Sebab tu setiap kali pergi kem, aku akan pulang ke rumah dengan senyuman yang paling manis. Ahaks!

heksaited kau jemah!

baru ni aku kena hadir ke kem pertolongan cemas dibawah unit latihan polis.For your information pada sesiapa yang berminat nak jadi pegawai PDRM first kena cukup syarat dari segi kesihatan,ketinggian dan berat badan.second kena ada degree and you must have a good command of the english language.untuk pegawai,kena jalani latihan selama 9 bulan,6 bulan training dan 3 bulan lagi kursus bahasa inggeris.

To be honest aku tak berapa minat kem pertolongan cemas even aku ambil aliran sains masa sekolah menengah dan aku boleh hadam subjek biologi. Frankly, I dont believe those who say they haven’t thought this at least at one point during their training to say that, they must be willfully ignorant of the path and the profession they have chosen.bagi aku untuk jadi seorang doktor kau perlu lah aku tawaduk didepan meja study sambil meghafal segala urat kardiovaskular dan menghidu bau wad.Is it urban?

berbalik pada kem,aktiviti pertolongan cemas ni dilakukan di indoor dan outdoor.makhluk yang digunakan untuk proceed aktiviti ni pun terdiri daripada makhluk bernyawa dan tak bernyawa,siap ada darah bagai dan ada yang berlakon menangis meratap kematian ala2 sinetron.


So far Alhamdulillah aku bukan jenis yang mabuk darah dan takut mayat.Jadi masa aktiviti dijalankan aku boleh buat even kawan aku ada yang sampai pening dan muntah-muntah.



totally aku tak berminat dengan aktiviti pertolongan cemas apatah lagi nak jadi seorang doktor!It’s time to be honest about what it’s really like to be training or working in medicine. Remove the romanticism and reveal the reality. It’s not always rainbows and unicorns. There are real struggles, real issues, and real doubt-inducing hurdles!itu yang aku rasa even hanya pertolongan cemas.

sebab kenapa aku lebih prefer untuk menjadi pegawai PDRM adalah memang impian parent aku nak aku cebur dalam bidang polis ni.Since aku sekolah rendah lagi aku didedahkan dengan latihan kawad,taekwondo jadi aku lebih suka sesuatu yang extreme! kalau jadi doktor,aku takkan dapat rasa nikmat berkawad 3 jam dibawah matahari,tak dapat rasa peluang menembak dan terjun,takkan ada yang nak sepak kaki aku masa aku tengah pumping,yang penting no more fitness and six pack.Hanya ada perut tiga lapis,ngeri! haha!

lagipun aku tak rasa yang aku boleh jadi seorang doktor yang baik sebab aku seorang yang kuat


 
SELFIE DAN... *boleh mati pesakit kalau dapat doktor kaki selfie macam ni*
-
-
-
-
-
-
-


MAKAN *medical student is always busy sampai ada yang tak sempat makan.haih*

unhappiness and stress in the workplace can lead to burnout, which in turn can start a ripple effect that impacts your health, your finances, and your security. DO WHAT YOU LOVE.Of course following your passion can make your working life significantly more fun and enjoyable. :)

No comments: