Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Thursday 23 July 2015

Nak Urus Stress Dan Kekal Tampil Awet Muda Sentiasa?Meh Sini !

Hai uolls ! hari ini aku terpanggil untuk kongsikan macam mana untuk urus stress dan tampil awet muda sentiasa.tips aku ni takdelah bagus sangat,tapi ni yang aku amalkan since aku dah habis SPM sampai lah sekarang.dah bertahun2 gitu hah.semua orang akan mengalami masalah stress tapi bagaimana cara kita nak uruskan stress tu?  

Small amounts of stress may be desired, beneficial, and even healthy.mengikut kajian around 80% kesihatan datangnya dari dalam!antara keburukkan stress adalah akan mengalami tekanan perasaan melampau,darah tinggi dan adanya sehingga boleh menyebabkan kematian akibat dari penyakit kronik yang timbul melalui stress.

to be honest life aku memang sentiasa sibuk.rutin tidak menentu.kadang2 orang cuti aku kena hadir ke kem,study,kawad dan sebagainya tapi kena pandai uruskan masa.kalau aku nak kawad,aku kata nak study ke,im really mean it.aku tak suka buat kerja menyambil like study sambil online.

biasa pepagi memang aku cilok masa dalam 5 minit kalau busy sangat untuk workout like pumping,squad.plank dan skipping.kalau aku free bebeno like weekend,pepagi tu baru lah aku buat exercise cardio/jogging dalam setengah jam.ni adalah salah satu untuk hindar stress,sihat luar dan dalaman.kurus tak semstinya tak perlu bersenam,gemuk makan ubat kurus perlulah bersenam walau ubat tu kata boleh kurus tanpa senaman sebab kolestrol dalam darah adalah punca utama penyebab sakit jantung tak kira kurus atau gemuk!

Salah satu lauk kegemaran aku :)


dari segi pemakanan memang aku jaga.kalau orang tengok aku punya hidangan tu mesti orang ingat aku tengah berpantang hari kesepuluh haha,aku memang amalkan makan ulam2 macam ulam raja,pegaga,lada hitam.nasi dalam dua sudu besar sehari.aku memang tak minum ais,air gas,nescafe.aku kurangkan minum air manis dan stop terus junkfood like maggie/kfc and so on.aku lebih kepada consume air suam/mineral,wajib minimum 2L perday.

selain dari tu,dalam sebulan sekali la paling lekeh2 pun memang aku akan pergi ke spa untuk manjakan diri berurut dan buat rawatan muka.cara ni memang akan kurangkan stress,kulit pun cantik yang pasti haruslah kekal awet muda!


pergi spa pun takdelah mahal sangat,based on package.kalau setakat pergi pergi berurut ada yang kira by hour,sejam RM30.rajin2 dan berani lah untuk survey ye.tak pun kau bodek2 lah kakak,atau kalau yang lelaki bodek2 lah abang kau tu dengan rasuah untuk megurut kau haha.takpelah dapat berurut sekejap pun sebab tubuh dan kulit kita ni pun perlukan rehat disamping merehatkan otot2 dan pembuluh darah yanng berkerja tanpa henti tu.demi masa depan diri sendiri yang cemerlang gemilang jugakkan.


paling kurang sebulan sekali memang aku jengah ke spa,hari2 yang lain tu aku just buat sendiri untuk manjakan diri.tiap malam memang aku akan minum teh hijau direndam bersama hirisan halia dan sesudu madu yang direndam dalam 15 minit dengan air suam ye anak2 bukan air sejuk.dalam 3 hari sekali perlulah beri sentuhan pada kulit muka dengan masker dan selepas cuci muka jangan lupa gunakan pelembab atau toner untuk segarkan muka.pilihlah produk yang sesuai dengan kulit anda ye :)

dalam seminggu sekali memang aku akan gunakan body scrub untuk tubuh,senang cerita ala2 mandi lulur tu lah.biasanya aku akan pilih body scrub yang berasakan almond oil.kalau kena masa aku rajin,bancuh lah air sirih untuk mandi.kadang2 masyarakat sekarang terlalu over jaga muka saja sampai lupa tubuh dan yang paling penting penjagaan dalaman.bukan perempuan je yang kena jaga,tapi lelaki pun macam tu!tidurlah haruslah mencukupi,tidur yang jitu adalah 4-5 jam kalau umur kau dah 18 keatas,bukan 8 jam apalagi berjam2!

aku anak sulung dan umur adik beradik aku takdelah jauh sangat.jadi bila aku berjalan dengan adik2 perempuan aku termasuk adik perempuan aku yang umur 13 tahun,orang mesti ingat aku anak bongsu phewiitt! haha.bukan aku nak syok sendiri,tapi ni adalah pengalaman dan testimoni yang aku nak kongsikan githuww~

dalam hidup ni kenalah sentiasa senyum,ceria dan kekal positif ! barulah jiwa pun tak kacau.islam juga ajar,kalau nak hilang stress kenalah solat,nak sihat kenalah puasa.disamping jaga solat fardhu dan puasa Ramadhan,cubalah untuk istiqamah lakukan solat2 sunat like bangun qiamulail,solat dhuha dan puasa sunat pada isnin dan khamis contohnya.

last but not least jangan lah alcoholic atau merokok!!Every year 174,000 smokers will die from heart disease. Smoking increases the risk of dying of a heart attack by 60%.Because of smoking, 40% of men and 28% of women die prematurely!so please take a note.

sekarang umur 30 tahun pun da ada yang darah tinggi,umur 20 an dah ada obesiti melampau,kurus2 dah ada penyakit kolestrol berlebihan dalam darah.masa muda ni lah nak kena jaga.jangan menyesal dikemudian hari. :)

No comments: