Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Monday 20 July 2015

Mari Mencuci Usus

Berdasarkan pemerhatian aku rakyat Malaysia makin mewah sekarang! mana taknye makan nasi boleh bilang pakai jari je dalm seminggu tu dan selebihnya haruslah breakfast di secret recipe,kemudian kedarah kat restoran manhatten! tu tak termasuk KFC,MCD dan sewaktu dengannya.budaya makan yang tak sudah2 sampai trend pemakanan pun dah ala2 di Amerika.kalau dulu mati sebab tak cukup makan,sekarang mati sebab terlebih makan itu perkara biasa.

Ini akibat kalau anda makan secara tak sihat. Oh tambah lagi satu, diabetes. Jangan kata overweight je tak sihat. Orang yang kurus pon belum tentu sihat. Kurus mungkin sebab genetic, tapi fat deposition kat blood vessel bagaimana pula? Ada je orang kurus kena stroke, ada je orang kurus kena heart attack. So, janganlah confident sangat yang anda sihat kalau anda tak exercise, makan sedulang tapi masih kurus.



taraaa!! pencuci usus seberguna! *sound like ala2 doraemon*


hari tu aku ada jumpa doktor bahagian awet muda dan pemakanan.dia bagi tahu,syarat untuk sihat adalah jaga kesihatan usus secara automatik luar dalam sihat dan cantik!jadi aku rasa tak salah untuk aku kongsikan.doktor tu suggestkan aku untuk ambil this product soy milk bagi membersihkan usus.

tubuh kita buang toksik melalui pelbagai cara sama ada melalui peluh,pembuangan melalui keychin atau pun berry ya uolls.yelah,dalaman kadang2 kita tak tahu dah berapa juta billion toksis dan karak usus yang terkumpul eiuww! jadi salah satu cara untuk aku bersihkan usus aku adalah melalui produk soy milk ni.harga standard dalam RM40,boleh dapat difarmasi.standard aku minum sebelum tidur sebab sebelum tu aku dah mencekik bak hantu raya then sebelum tidur haruslah cuci usus terlebih dahulu! jangan risau produk ni memang best and uolls tak rasa cerry berry punya esoknye.lawas je sekali lalu gitu.



sekarang ni tiap pagi WAJIBUL GHUNAH aku akan breakfast pisang,sesudu madu and air kadang2 susu kambing atau milo yang SUAM ye.after that aku akan makan quaker oats untuk buang kolestrol dalam darah agar kehidupan lebih cemerlang gemilang! In healthy people, kita harus amek cholesterol less than 300mg perday.kalau lebih boleh mengakibatkan penigkatan kolestrol dalam darah,then kena masalah diabetes,sakit jantung hingga menyebabkan kematian.aku memang stop junk food like maggie,kek and so on.ais pun aku tak consume dan aku lebih prefer air suam,makan makanan berasaskan sayur2an dan ulaman.YANG PENTING AIR MINERAL MINIMUM 2L aku akan teguk dalam masa 24 jam.kemana aku pergi memang aku bawak botol air besar yang boleh isi 1.5L air tu.lantak lah nak kata tak matang kelek botol air asalkan kesihatan terjaga! pst.. minum banyak air mineral kulit pun cantik wooo awet muda!JANGAN HISAP ROKOK,VAPOR and so on kalau taknak mati cepat.

selain tu aku akan cuba untuk cari masa supaya dapat exercise tiap2 hari.paling baik adalah senaman diwaktu pagi ye anak2,bukan time ni membongkang didalam selimut.kalau dulu aku agak aktif juga bersenam,siap dengan jogging,main skipping,buat cardio.sekarang bukan lah aku tak aktif cuma aku tukar rutin senaman aku sebab aku rasa aku dah mencapai berat badan yang ideal jadi aku lebih untuk buat workout untuk lebih fitness dan dapatkan shape body yang unggul bakhang haha.kurus bukan fitness tapi for fitness ko harus kurus! mengerti lo?

bangun tidur tu pumping 50x,plank 2 minit,squad 50x dan sit up.bukan susah pun nak buat.antara malas dengan rajin je!exercises boleh tinggikan HDL level & rendahkan LDL level. Dalam bahasa layman, HDL ni boleh kira macam 'good cholesterol' while LDL ni macam 'bad cholesterol'. so even kurus,kalau gemuk lagi lah,selain dari jaga pemakanan jangan pernah skip untuk bersenam ! exercise bukan sekadar untuk cantik tapi untuk SIHAT! yang penting jangan lupa setiap kita lakukan haruslah nawaitu lillahita'ala baru lah pahala berjalan insyaAllah :)

yang gemuk ayuh la kurus secara sihat dan yang kurus ayuhla fitness secara sihat.dalam dunia ni yang cantik itu perempuan,bukan tulang,nak jaga hati BF/GF @ wife/husband tu satu hal,yela mesti lah kita nak partner kita selesa dan punya tubuh yang cun gitu.yang paling penting adalah untuk kesihatan diri sendiri sebenarnya.barulah umur 50 takde sakit 3 serangkai,umur 50 orang ingat umur 30!


only in 1 month ! TIADA YANG MUSTAHIL YAKIN BOLEH ! So peduli apa orang kata, mulai hari ni angpa suma kena makan secara sihat & rajin-rajin pegi exercise na! Kalau kita tak jaga badan kita, sapa lagi betui dak? =) 

Marilah kita sama-sama menjadi health concious supaya lebih yakin,awet muda kekal sihat dan cergas! *bebajet pulak haha*

#ImStreetWorkoutGirl #BarGirl

No comments: