Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Sunday 29 October 2017

Trip To Malaysia:Pulau Pinang

Sebenarnya ni kali ketiga aku jejak kaki ke utara. First aku pergi Ulu Kinta sebab ada Kem PGA selama seminggu. Kali kedua aku pergi kedah sebab nak buat suprise dekat boyfriend aku. Pakwe aku study dekat kedah so konon nak buat suprise, aku dengan kawan aku gigih drive hampir 7 jam bersama sejambak coklat untuk pakwe aku. Nasib baiklah suprise menjadi haha. Cuma kali kedua tu aku sempat jalan-jalan dekat kedah kejap je sebab aku pergi sana cuma 2 hari 1 malam. So kali ketiga ni aku nak lah jalan area pulau pinang pula. Cuma kali ni trip agak lama sikit selama 3 hari. Sebab tak larat nak drive jauh so kali ni aku decide pergi ke kedah naik flight air asia. Total tiket flight dari KLIA ke kedah pergi balik RM70. Perjalanan dari KLIA ke kedah lebih kurang setengah jam.

Sampai dikedah,aku menginap dekat rumah kawan aku merangkap kawan sekelas aku kat universiti. Aku pergi pulau pinang dengan pakwe aku dan kawan aku. Pukul 10 pagi pakwe aku pickup aku dengan kawan aku dekat KTM naik kereta terus pergi pulau pinang. Gitchu kan jaga halal gap keluar dengan pakwe mesti ada kawan sekali.

Mula-mula aku pergi penang hills. Kat sini banyak tempat-tempat cantik untuk ambil gambar. Sebelum masuk, kena tunjuk IC dan bayar RM10 untuk bayaran cable car nak naik ke atas penang hills tu. Harga tiket berubah-ubah, hari weekend atau cuti umum mahal sikit. Aku pergi hari biasa, bukan waktu cuti. Aku nasihatkan kalau nak pergi penang hills ni korang makan lah kenyang-kenyang dulu sebab makanan dekat penang hills ni mahal. Makanan yang paling famous dekat penang hills ni aiskrim dengan buah-buahan. Harga bergantung pada design. Makin meriah aiskrim dengan buah dalam mangkuk tu makin mahal lah harganya. Ada yang cecah sampai RM20 semangkuk! Rasanya biasa-biasa je. Pada aku tak berbaloi untuk beli. Mula-mula aku expect rasa buah-buahan tu manis ala-ala dekat cameron highland rupanya indah khabar dari rupa.

View dari atas penang hills. Hello pulau pinang!

Salah satu tempat shoot gambar yang famous di penang hills.

Lepastu aku jalan-jalan dekat pulau pinang then singgah dekat Street art kat pulau pinang ni. Benda pertama aku aim nak beli ialah air batu campur. Sebab aku duk tengok asal orang pergi pineng je orang beli air batu campur ni so aku teringin juga lah nak rasa sedap ke idok. Rupanya biasa-biasa je rasanya. Ibarat macam kau kisar air batu lepastu letak cordial, settle! Harga RM2 satu.

Itulah air batu campurnya. Aku tak berjaya habiskan, lastly aku pass dekat member aku.

Street art pulau pinang

Lepas dah puas berjalan dekat street art tu, aku teringin la nak rasa cucur dekat utara ni. Pasemboq member aku kata. Kalau dekat tempat aku, cucur udang ni makan dengan sambal kacang. Memang padu! Tapi dekat utara ni, cucur makan dengan sambal lada. Macam sos keropok tu jadi tak kena dengan tekak aku rasanya tu. Malam tu pula aku pergi ke Avatar. Tempat ni memang cantik sebab penuh dengan lampu. Kalau nak pergi memang kena pergi malam lah. Cuma aku tak suka environmentnya kawasan tokong cina. Sebelum nak masuk avatar tu memang penuh lah asap-asap colok dan aku rasa kalau pergi tu janganlah duk bergalak sakan, baca lah apa yang patut sebab dalam hutan dan area tokong. Faham-fahamlah macam mana kan.

Avatar place, Pulau Pinang with my friends.

By the way, thank you so much to my friend and her family bagi tumpang tidur rumah. Pada aku, kedah ni banyak tempat yang cantik and totally i like it so much!