Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Saturday 12 January 2013

kanak-kanak noob


Definisi solat dari segi syara' adalah perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang dimulai dengan takbir beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu. Sila ingat defisi ini kerana ia berkait rapat dengan cerita yang Chenta akan sampaikan kejap lagi. Hari ini Chenta nak bercerita tentang satu cerita benar yang terjadi kepada Chenta Cerita ini berkaitan dengan solat. 

Perkara ini terjadi ketika Chenta darjah 6. Semasa ditahap umur sebegini, UPSR adalah peperiksaan paling penting untuk gradekan anak orang itu pandai atau tidak. Kalau mendapat 5A pastilah emak-emak akan menjaja cerita kepada jiran tetangga yang lain. Dan pastilah jiran-jiran akan menganggap anda 'super genius' kalau mendapat 5A dan 'tak berapa nak pandai' kalau mendapat 1A. Walhal mungkin anda yang mendapat 5A ketika UPSR tu hanya mendapat 5A daripada total 8 subjek PMR. Nostalgia sungguh ibu ibu tahun 90-an hehe.

Jadi untuk mendapatkan result yang memuaskan, pihak sekolah Chenta telah mewajibkan kelas tambahan bagi subject Sains, Math dan English untuk budak darjah 6. Kiranya, sehari-hari Chenta akan pulang ke rumah dalam jam 4.30 kerana menghadiri kelas penambah bilangan A ini. Jadi haruslah solat Zuhur ditunaikan di surau sekolah kan.

Kerana Chenta dikira senior waktu itu (darjah 6 kira paling otai la) dan ditambah pula Chenta adalah seorang pengawas maka saf aku (saf perempuan) adalah yang dipaling depan sekali. Diiringi dengan beberapa teman sedarjat. Special bukan? Sudahlah saf paling depan. Bila habis solat pula, adik-adik akan cium tangan engkau. Rasailah betapa hebatnya darjah 6 ketika itu.

Hendak dijadikan cerita, pada satu hari ini, Chenta sedang solat berjemaah macam biasa. Masa itu rasanya rakaat ke 3 mungkin. Chenta tak berapa nak ingat. Macam biasalah, kalau duduk di saf paling depan sekali, pastilah langsir yang memisahkan tempat solat lelaki dan perempuan tu dibuai indah oleh angin dari kipas yang berputar. Kiranya langsir tu macam bergerak-gerak. Sekejap ke depan, sekejap ke belakang. Tapi entah kenapa pada hari tu, langsir itu bagaikan dipukul ombak. Bukan berbuai-buai tau. Dia macam melambung-lambung ganas gila macam tengah riot. At times, dia naik sangat tinggi ke belakang dan then ke depan semula.

I dont know how but masa Chenta sujud tu, Chenta boleh rasa yang langsir tu melibas2 belakang Chenta  Bila Chenta bangun dari sujud tiba-tiba Chenta nampak lelaki. Ehhhhh langsir gila tu telah bikin Chenta malu. "Engkau paham tak langsir tu berada di belakang aku! Bukan di hadapanku". Akibat angin kipas yang melampau-lampau, Chenta termasuk dalam langsir yang memisahkan laki dan perempuan and now Chenta berada kat area lelaki. Sensorang.

Dalam keadaan panik tu Chenta cepat-cepat keluarkan diri Chenta dari langsir tu dan terlepas cakap satu perkataan. Chenta rasa suara aku slow je, macam berbisik. Tapi benda tu spontaneous keluar dari mulut Chenta tanpa disengajakan. Macam OMK. Opocot Mak Kau. It happens in a split second kan? Macam tulah. Tapi aku bukan cakap OMK. tahu apa yang Chenta tercakap? 


'Ohh shitt'


Chenta rasa orang sebelah Chenta terdengar ungkapan itu, tapi mungkin sebab Chenta pakai baju biru maka dia mengambil langkah untuk berdiam diri sahaja sewaktu kami bersalam-salaman. Yang gamblenya, Chenta teruskan rakaat ke 4 and pretend as if nothing happen. Padahal Chenta dah cakap shit kot. Tentunya batal solatku. Haha! Kids please dont try this at home.


p/s: Sewaktu tu aku merupakan big fan of Arnold Schwarzenegger. Banyak line dia dalam movie yang dia lakonkan, dia mencarut. Masa tu aku ingat kalau marah haruslah cakap shit barulah omputih. Maafkan kanak-kanak noob bajet american ini.zaman pra-matang biasalah hik3


He's the culprit. Yeah. He taught me the evil deed.

1 comment:

Unknown said...

hahaha seronok baca. serius :p