Ensiklopedia Doktor Chenta

Tuesday, 8 January 2013

Itu lah Kesannya ...



ramai dah yang bagitau Chenta jangan tidur petang , jangan tidur petang . tapi hati ni dah macam batu marmar . telinga pulak dah macam kena sumbat dengan earphone yang besaq gedabak tu . tak nak dengar cakap orang dah . degil nauzubillah min zalik . >,< hik hok hik hok

padahnya , sendiri mau ingat lah beb . itu lah , ibu di rumah , ayah di tempat kerja sering berpesan ' tidur petang boleh jadi gila nak ' , tapi apa boleh buat ? nak sematkan di dalam jiwa memang jauh bumi dengan langit . lalu di sumbatkan masuk telinga kiri , tapi malangnya dia nak keluar kat telinga kanan. ketegaq . . ustaz kat sekolah pun selalu sangat pesan jangan tidur petang . HAHA maaf ibu,ayah dan pak ustaz , saya enggak ikutin saranan kamu semua . maafin aku yaaaa :D

nak tahu tak kenapa kita dilarang tidur petang , lagi-lagi selepas asar ?

erm mari 
Chenta kongsikan beberapa sebab dan efek jangka panjang serta jangka pendeknya dari situasi ini . cepat betulkan posisi tempat duduk anda

baiklahh

antara sebab-sebab nya kita tak boleh nak tidur petang ( jangan amalkan ) ialah boleh mewarisi penyakit gila . tau tak gila tu apa ? gila yang otak mereng-mereng tu . semua benda jadi tak betul . ha gila lah tu . kalau gila makan cekedis pun boleh klasifikasi gila ke ? =,= . selain tu , kita mungkin terlepas untuk solat asar . yelah kalau dah nyenyak tidur , bulan jatuh ke riba pun tak disedarnya . hok hok bangun dah subuh esok pagi . hamekauuu terus jadi gila :p .

so jangan lah terlalu amalkan tidur petang , kalau korang student macam 
Chenta , takpe . harus . haha sebab waktu tidur untuk memalam pun tak menentu . balik kuliah petang , terus balas dendam henyak bantal tidur tak ingat dunia . jangan ikut cara Chenta :p

antara efek-efeknya lagi tidur petang ni ialah

1. otak masuk angin . kerja nak marah je . salah sikit marah .
2. moody . yelah bila dah kepala pun masuk angin , segala benda nak jadi moody . last-last sambung tidur balik . gila =,=
3. badan jadik lesu
4. takdek semangat nak buat kerja
5. belur sepanjang masa
6. nak mandi pun jadik malas
7. menangis sebab asar terlepas . nak nak yang jenis meraung bagai nak rak . hew hew hew

kesimpulannya , jangan lah amal kan tabiat tidur petang ni sebab Islam mencegah umatnya tidur di petang hari . 

:: tapi sekarang ni lebih ramai anak dara vs anak teruna yang bangun lambat tidur sampai ke tengahari . yang tidur lepas subuh tu 1 hal , yang jenis terus tak bangun subuh ni lagi kes berat . apa puncanya? haa~ tu lah . asyik main ke fesbuk lah , update blog lah sampai 3 4 pagi . macam mana nak jadi laki / bini orang kalau diri sendiri pun dah ala2 sampah masyarakat . kan chenta dah membebel tuh~ sorry >.< ::

2 comments:

Cik Rongoks Ika said...

kalau tido ptg, mesti mlm tu susah nk tido.

mohd zainudin said...

wow... so dengar kata mak n ayah jangan tidur petang terutama lepas asar.. jangan lupa follow n komen blog saya http://hok-aloh91.blogspot.com/2013/01/penakut.html