Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Sunday 22 July 2012

bagaimana untuk mendapat ilmu yang banyak dan berkat

rasanya kebanyakan dari kita ni semua merupakan seorang pelajar ataupun bekas pelajar..
tak kira  lah korang ni sedang belajar dekat mana sekalipun tapi sebagai seorang pelajar perkara yang harus kita tahu ialah menghormati guru atau pensyarah atau profesor atau sesiapa sahaja yang telah beri kita sesuatu ilmu yang berguna..tak kisah lah dia tu garang ke,cerewet ke,skema ke tapi korang kena tahu itu adalah benda yang paling asas dalam nak menuntut ilmu ni.. ^^ 


sekarang eiyqa nak kogsikan bagaimana untuk mendapat ilmu yang banyak dan berkat . belajar sedikit tapi mudah faham ! senang ingat ! tak lupa ! ::-


perkara yang perlu kita miliki sebelum,semasa dan selepas menuntut ilmu ialah niat yang ikhlas menuntut ilmu kerana Allah .
jauhi maksiat yang menggelapkan hati
Tuntutlah ilmu walau dimana kita berada
sentiasa bersyukur dengan lisannya dan seluruh anggota badannya dengan menyakini bahawa segala ilmu itu adalah anugerah Allah .
sentiasa memohon hidayah dari Allah dengan berdoa
berusaha untuk zuhud iaitu tidak tamak pada harta
tentukan masa mengulangkaji . INGAT! belajar lah secara konsisten setiap hari walaupun tidak lama .
elakkan bosan dalam belajar .
fokus 100% !


renung-2kan lah Firman Allah bermaksud: Katakanlah adakah sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu dan bijaksana.-(Surah al-Zumar, ayat 9) .. :)

No comments: