Tuhan Tak Melihat Siapa Kita Semalam, Tuhan Melihat Siapa Kita Hari Ini :)

Sunday 21 April 2013

Kenapa Kau Gedik Sangat?

ni lebih kepada internet lah kan . kalau kata facebook , twitter,blog even surat khabar dan majalah sekalipun semua sama je . kalau ikut kata ustaz azhar , kalau dulu kita freehair then upload kat facebook atau ada sesetengah gambar kita yang tutup aurat lebih baik buang ! jangan tunggu sampai esok sebab dosa semakin lama akan semakin bertambah !

ada beberapa sebab kenapa ada sesetengah perempuan yang berani upload gambar yang tidak tutup aurat dalam facebook

 Biar orang melihat bahawa dia cantik
  Ingin menggoda lelaki
  Suka dilihat seksi
  Tidak cukup kain
  Ingin melanggar ajaran agama
  Jahil(bodoh)

by the way tak perlu lah sibuk nak edit gambar biar kulit gebu. duckface , mata besar2 cute2 ala2 gwiyomi cenggitu sebab HARAM hukumnya even post gambar2 artis yang tidak menutup aurat atau gambar kita advance dengan member sebelah yang freehair gitu pun tetap haram ! saham dosa tetap come in tau , cash tanpa bunga dijamin ! ambil gambar orang yang tidak menutup aurat dan like gambar yang tidak menutup aurat pun tetap akan dapat saham dosa ! mampu ke kita nak hadapi azab dari Allah? Nauzbillah , moga kita sentiasa dilindungi oleh Allah .

so hawa,macam mana cara nak tutup aurat dengan sempurna mengikut syariat islam? 



1)make sure pakai tudung ok hawa sekalian !

tudung pula biar lah cukup syarak menutupi dada dan tak jarang , jangan lah sibuk nak pakai tudung minah rempit punya stylo singkat bagai tu . tak perlu lah nak advance pulak dengan sanggul rambut yang tinggi , sekali tunduk mak ai dah macam sarang tebuan chenta tengok ! tu yang jenis yang suka sanggul , ada juga yang siap tambah letak kerongsang bawah sanggul tu biar kasi ketat dekat leher . actualy haram pakai tudung macam tu sebab menyerupai biara2 di gereja tu . pakai tudung cara islam kan lebih mudah ?

2)baju pastikan tidak ketat dan jarang 

tak salah kalau nak berfesyen tapi pastikan baju tu menepati syarak ! tak perlu bermegah kalau hangout pakai baju macam sarung balut nangka , choii ! memalukan lah kalau semua segala spare part berbekas ! biarlah lelaki melihat kita dengan penuh rasa hormat , bukan kerana nafsu semata2 . so if ada boys yang menggatal dengan korang , dont says dengan gaya menggedik "oh please , jangan ganggu saya ! " sebab semua itu berpunca dari diri sendiri .

3)tidak terdedah

pakai tudung tapi baju lengan pendek , pakai baju kurung tapi kain terbelah , pakai tudung tapi ekor rambut belakang terkeluar so whats your motif sebenarnya ? pakaian tu biarlah perfect , kalau boleh pakai sarung kaki dan hangguard sebab kaki dan lengan wanita adalah aurat even pergelangan tangan sekalipun tetap aurat . 

4)tidak tabaruj

eyeshadow? lipstick? eyeliner? tak salah nak pakai tapi kalau dah over sampai tak boleh beza manusia dengan hantu better tak payah pakai . menakutkan je la weh .

for kaum adam , jangan sedap2 goyang kaki ok . actualy kaum adam pun kena jaga aurat dan akhlak such as jangan pakai seluar yang pendek , rambut panjang sampai dah tak tahu jantina sebenar , warna rambut , rasa semua tu tak perlu . jaga akhlak dan jaga aurat sudah cukup mecairkan kaum hawa plus pula dengan ada agama oh dear memang perfect !

Kadang-kadang dalam internet ni senang je kan kita nak dapat dosa FREE? YE! lagi-lagi perempuan. Bayangkan kalau gambar kita tak menutup aurat,tabarruj or etc orang share, orang like. Lagi banyak orang share, lagi banyak dosa kita dapat tanpa kita sedar.


Tapi kalau kita dah buang gambar-gambar jahil kita tapi orang still sebarkan, itu tak tahu lah nak cakap apa. Yang chenta tahu elok jaga aib orang, nanti aib kita pon InsyaAllah akan terjaga . Gambar-gambar jahil orang lain tak elok lah kita nak sebar-sebar kan pulak-pulak kalau owner tu sendiri dah buang gambar tu 

chenta tak ada lah bagus mana, sometimes terleka jugak. But benda baik dan untuk mencegah terjadi benda yang buruk in future yang kita tak tahu apa benda. Better kita elak kan lah kan .

#seindah hiasan adalah wanita solehah yang lebih baik dari 1000 orang lelaki ! SUBHANALLAH :')


2 comments:

iema said...

as salam
dtg singgah + follow sini ^^
http://iema90.blogspot.com/

Wan_hazel said...

setuju ngan entri nie.. tp skang nie bila kita nasihat ada yang masuk tlinga kanan n kluar tlnga kiri je..

dan ada pula yang akan memuntahkan kata .."owh .. nantilah , belum datang seru lagi"

dan ada plak akan kata "Insya ALLAH .."

Wan pun bukan nya baik sgt n alim or soleh pun tapi kalau bab aurat prempuan wan amat2 ambik peduli. kesian kat ayah n suami yang tanggung dosa semua tu.

dan pesanan untuk bakal suami plak or pakwe. seharus nya dia orang didik seelok elok nya. Tugas suami membimbing untuk ke syurga ..

lelaki pun sama. aurat kena jaga..bg yg suka men bola tu pandai2 lah tutup aurat. rantai , gelang tangan elakkan lah guna..

semoga semua antara kita mendapat hidayah ALLAH .

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)